Supporter Liaison Officer

De Supporter Liaison Officer is de moderne versie van de supporterscoördinator, zoals die in de jaren tachtig en negentig haar intrede in het Nederlandse voetbal deed. Met de ontwikkeling van de hele voetbalorganisatie is ook deze rol door de jaren heen veranderd. De SLO is de dynamische schakel tussen de club en de supporters. Hij zorgt ervoor dat de relatie tussen beide partijen goed en intensief is en is mede verantwoordelijk voor het supportersbeleid binnen de club. De SLO is in dienst van Roda JC Kerkrade en draagt dan ook de normen en waarden van de club uit.

Tegelijkertijd is hij aangesteld om supporters bij te staan en het wedstrijdbezoek voor hen zo aangenaam mogelijk te maken. Hij is spreekbuis namens de club richting supporters en andersom. De kracht van de SLO is om de vaak emotionele betrokkenheid van supporters een positie te geven binnen de vaak rationele denkwijze in de voetbalorganisatie. Anderzijds moet de SLO in staat zijn om de supporters uit te leggen waarom bepaalde rationele besluitvormingen binnen Roda JC Kerkrade hebben plaatsgevonden.

Het afwegen van diverse belangen is een doorlopend terugkerend thema. Zowel binnen de club als de diverse supportersgroepen hebben alle groeperingen elk hun eigen belang. Het is aan de SLO om daarin een gezonde balans aan te brengen, waarin Roda JC Kerkrade, partners, supporters en andere belanghebbenden begrip voor elkaar hebben en elkaar respecteren.

Bij Roda JC Kerkrade wordt de functie van Supporter Liaison Officer sinds kort ingevuld door Cyril Engels.
Cyril bezoekt sinds het seizoen ‘93 - ‘94 wedstrijden van Roda JC Kerkrade. Sinds de intrede van Roda JC Kerkrade in het Parkstad Limburg Stadion heeft hij verschillende functies bekleed bij diverse supportersverenigingen en fanclubs en is hij tevens medeoprichter van Nui Offensief.

Contact opnemen met de Supporter Liaison Officer kan via www.facebook.com/SLORodaJC of stuur een Email naar slo@rodajc.nl.

Taken SLO

Een deel van de taken van de SLO worden hieronder beschreven:
  • In en rondom het stadion aanwezig zijn tijdens thuis- en uitwedstrijden. Het werk begint vóór de komst van de supporters en eindigt pas na hun vertrek; 
  • Als intermediair fungeren tussen club en/of veiligheidsorganisatie en supporters;
  • Het eerste aanspreekpunt zijn voor supporters op tribunes en in publieke ruimten; 
  • De-escalerend optreden in situaties waarin zich risico’s op verstoring van de openbare orde en veiligheid voordoen, bijvoorbeeld door het gesprek aan te gaan;
  • Bij een thuiswedstrijd toezien op een goede ontvangst van de bezoekende supporters en contact leggen met zijn SLO collega van de bezoekende club;
  • Bij een uitwedstrijd contact leggen met medewerkers van de thuisspelende club, zoals collega-SLO’s en stewards;
  • Eventuele klachten van de bezoekende club opvangen en waar nodig adequaat handelen of doorverwijzen;
  • Het leggen van contact met groepen en individuele supporters;
  • Opbouwen van een professionele verstandhouding met supporters en het creëren van een eigen netwerk;
  • In aanloop naar en op de wedstrijddag zelf aanspreekpunt zijn voor de organisator(en) van sfeeracties.